
 
 

 
 
 
 



2 

 

 

SADRŽAJ: 

 
 
 
I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 8 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 11 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 11 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 11 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 14 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 16 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 17 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 18 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Predsednik FK Vojvodina, Ratko Butorović, pre početka skupštine ovog kluba, 

odrţane 1. septembra u Novom Sadu, pretio je Miroslavu Gajinovu, glavnom uredniku veb 

sajta „Napred Voša“, da će mu „razvaliti šamarčinu“, a zatim je i za vreme sednice, koju je 

Gajinov pratio kao novinar, nastavio da ga vreĎa, navodi se u saopštenjima koja su objavili 

Udruţenje novinara Srbije (UNS) i Udruţenje sportskih novinara Srbije (USNS). U 

saopštenju USNS-a se navodi da je Butorović i pre ovog dogaĎaja, u dva navrata pretio 

Gajinovu nezadovoljan komentarima korisnika na veb sajtu koji Gajinov ureĎuje, kao i da mu 

je zabranio da prisustvuje fudbalskoj utakmici koju je Vojvodina igrala u Novom Sadu protiv 

Novog Pazara, te samim tim i da izveštava sa nje. Tokom septembra, nakon ovih saopštenja, 

Gajinov je još jednom bio izbačen sa stadiona, uz obrazloţenje da nema odgovarajuću 

legitimaciju koju je izdao klub, iako je drugim novinarima bilo dozvoljeno da prate utakmicu 

sa legitimacijama USNS-a, kakvu je i Gajinov imao. Iz razgovora sa licem koje ga je izvelo sa 

stadiona, Gajinov je saznao da mu je zabranjeno da utakmici prisustvuje i u svojstvu navijača 

sa kupljenom kartom. Iz FK Vojvodina, na konferenciji za štampu, zabrana Gajinovu da 

prisustvuje utakmicama obrazloţena je tekstom objavljenim na sajtu koji ureĎuje, a u kome 

se navodno tvrdi da jedna od tribina stadiona nije bezbedna za gostujuće navijače. FK 

Vojvodina smatra da Gajinov takvim tekstovima ugroţava bezbednost na stadionu. Gajinov je 

demantovao da takav tekst uopšte postoji na njegovom sajtu. 

 

Gajinov nije bio jedini sportski novinar kome je prećeno tokom septembra. Naime, kako 

prenosi dnevni list „Danas“, potpredsednik Fudbalskog kluba Novi Pazar, Tarik Imamović, 

pretio je likvidacijom dopisniku „Sportskog ţurnala“, Esadu Kučeviću i zabranio mu da 

izveštava sa utakmica ovog kluba. Povod je bilo nezadovoljstvo Kučevićevim pisanjem o 

stanju u FK  Novi Pazar. 

 

Prema, u našim izveštajima više puta citiranim, odredbama Zakona o javnom informisanju, 

javno informisanje je slobodno i niko ga ne sme ograničavati na bilo koji način podesan da 

ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Posebno, niko ne sme da vrši bilo 

kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. Pretnje fizičkim napadom i kao u slučaju Esada Kučevića, 



4 

 

likvidacijom i postupci kojima se vreĎa ljudsko dostojanstvo, mogu predstavljati i 

predstavljaju elemente većeg broja krivičnih dela, predviĎenih Krivičnim zakonikom. 

Novinarska udruţenja su u oba slučaja protestovala saopštenjima. Mediji, meĎutim, nisu 

preneli da je bilo bilo kakve reakcije nadleţnih, ni u Novom Pazaru, niti u Novom Sadu. Ono 

što je specifično u slučaju Miroslava Gajinova, jeste da, po informacijama dostupnim 

autorima ovog izveštaja, postoje pritisci da se njegov status novinara uslovi formalnom 

registracijom Internet portala za koji piše, kao privrednog društva u Registru privrednih 

subjekata. TakoĎe, sportski objekti, pa i stadion na kome svoje utakmice igra FK Vojvodina, 

jesu objekti u javnoj upotrebi u smislu člana 17. Zakona o zabrani diskriminacije, te je 

zabrana Miroslavu Gajinovu da takvom objektu i fudbalskoj utakmici koja se na njemu 

odrţava pristupi čak i u svojstvu navijača sa kupljenom kartom, ne samo povreda prava na 

slobodu izraţavanja, već i očigledna i nesumnjiva diskriminacija kaţnjiva po osnovu anti-

diskriminacionih propisa. 

 

1.2. Glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji, Muamer Zukorlić, najavio je da će tuţiti sve 

medije u Srbiji koji su objavili saopštenje organizacije „Otpor Sandţaka“, u kome je on 

optuţen za apsolutizam, obračune sa neistomišljenicima, zloupotrebu vere i širenje govora 

mrţnje. Zukorlić smatra da „Otpor Sandţaka“ kao organizacija ne postoji, da se radi o napadu 

na njega, organizovanom od strane reţima i posebno ministra rada i socijalne politike, 

Rasima Ljajića. U saopštenju Mešihata Islamske zajednice najavljuje se da će muftija Zukorlić 

tuţbama traţiti „najvišu moguću odštetu“ i pred sudom dokazati beskrupuloznu zloupotrebu 

sredstava informisanja.  

 

Podsetimo, muftija Muamer Zukorlić tuţio je dnevni list „Blic“ zbog fotomontaţe objavljene 

juna 2010. godine, na kojoj je prikazan u odori pravoslavnog hrišćanskog sveštenika. Tuţbom 

je traţio odšetetu u iznosu od oko 100 miliona evra, što smatra „simboličnom naknadom“ 

imajući u vidu suštinski i simbolički značaj njegove povreĎene časti, ponosa, ugleda i 

dostojanstva za sve muslimane. Ovaj postupak još uvek traje. Pretnje muftije Zukorlića da će 

tuţbama traţiti „najvišu moguću odštetu“, svakako mogu, već samom visinom odštetnih 

zahteva, predstavljati doprinos autoncenzuri, te stoga nesumnjivo predstavljaju 

ograničavanje slobode javnog informisanja zloupotrebom prava. Ono što je nesporno, jeste da 

bi Muamer Zukorlić, kao javna ličnost, nuţno morao biti u obavezi da pokaţe viši stepen 

tolerancije prema kritičkim medijskim sadrţajima koji se na njega odnose, čak i u ovakvom 

slučaju kada mediji prenose saopštenje, do tada potpuno nepoznate i anonimne organizacije. 

 

1.3. Novinar „Televizije Tutin“, Mersid Agović i snimatelj Tufik Sadović, napadnuti su dok 

su bili na radnom zadatku, saopštio je 27. septembra glavni i odgovorni urednik „Televizije 

Tutin“, Amir Numanović. Agović i Sadović napadnuti su dok su snimali izvoĎenje radova na 



5 

 

objektu Doma kulture u centru Tutina i u neposrednoj blizini policijske stanice. Napadači su 

iz obliţnjeg kafića prvo provocirali novinara i snimatelja, a zatim ih i napali. Agović je 

pretrpeo lakše telesne povrede, a teţe posledice i po njega i po snimatelja sprečene su 

zahvaljujući graĎanima i jednom policajcu koji se tu zatekao. Novinarska udruţenja, koja su 

se obratila tim povodom, posebno su ukazala na činjenicu da je, nakon napada, u policijsku 

stanicu najpre privedena novinarska ekipa, dok su nasilnici nastavili da sede u kafiću sve dok 

sami nisu neometano napustili mesto dogaĎaja. Napadači na ekipu „TV Tutin“ privedeni su 

tek kasnije tokom popodneva. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne sme, ni na posredan način, da 

ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan 

protok ideja, informacija i mišljenja, a posebno i da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili 

drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Naţalost, u ranijim slučajevima sličnim ovome koji se desio u Tutinu, čak i 

kada su protiv napadača pokretani krivični postupci, po pravilu za nasilničko ponašanje, 

kazne su bile simbolične, ispod zakonskog maksimuma i nisu imale odvraćajuće dejstvo na 

nasilnike. Inače, nasilničko ponašanje Krivični zakonik definiše kao značajnije ugroţavanje 

spokojstva graĎana ili teţe remećenje javnog reda i mira grubim vreĎanjem, zlostavljanjem, 

vršenjem nasilja, izazivanjem tuče, drskim ili bezobzirnim ponašanjem. Za nasilničko 

ponašanje izvršeno u grupi, ili prilikom čijeg izvršenja nekome bude nanesena laka telesna 

povreda, zakon predviĎa zatvorsku kaznu u rasponu od šest meseci do pet godina.  

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  Pred Apelacionim sudom u Beogradu, 20. septembra otvoren je pretres po ţalbama na 

prvostepenu odluku, kojom je Ljubinko Todorović, bivši policajac iz Beograda, osuĎen na 

kaznu zatvora od šest meseci za nanošenje teških telesnih povreda Vladimiru Mitriću, 

dopisniku „Novosti“ iz Loznice. Mitrić je napadnut dok je ulazio u hodnik zgrade u kojoj ţivi, 

pre punih 6 godina, 12. septembra 2005. godine, zadobio je prelom leve ruke i dvadesetak 

kontuzija po glavi i telu. Podsetimo, prethodna prvostepena presuda, bila je iz proceduralnih 

razloga ukinuta i predmet je vraćen na ponovno suĎenje. Ţalbe na presudu u ponovljenom 

postupku uloţili su i optuţeni i javni tuţilac.  

 

Podsetimo, Vladimir Mitrić već šest godina od kada je napadnut, ţivi i radi pod stalnim 

policijskim obezbeĎenjem. TakoĎe, iako je Mitrić napadnut po scenariju, gotovo identičnom 

onom po kojem je ubijen i dopisnik „Novosti“ iz Jagodine, Milan Pantić, napadač se tereti za 

nanošenje teških telesnih povreda, a ne za pokušaj ubistva. Ukazujemo da bi se kazna za 

pokušaj ubistva mogla kretati u rasponu od pet do petnaest godina, dok je ona za nanošenje 



6 

 

teških telesnih povreda u rasponu od šest meseci do šest godina. Po običaju srpskih sudova 

da, kada se radi o napadima na novinare, izriču kazne koje su na granici zakonskog 

minimuma ili čak i ispod nje, i u prvobitnom i u ponovljenom prvostepenom postupku, 

Ljubinko Todorović bio je osuĎen na minimalnu kaznu zatvora predviĎenu zakonom. 

Posebno je indikativno i da nalogodavci napada na Vladimira Mitrića još uvek nisu otkriveni.  

 

2.2. Protiv novinarke Maje Uzelac, podneta је krivična prijava zbog pozivanja na nasilje 

preko društvene mreţe Twitter. Maja Uzelac je, naime, preko ove društvene mreţe poručila 

da „ljude koji drţe Apartman (beogradski klub) treba tući jako i dugo“. Posebni tuţilac za 

visokotehnološki kriminal, Branko Stamenković, objasnio je da su potencijalni oštećeni 

podneli krivičnu prijavu protiv Maje Uzelac zbog izvršenja krivičnog dela ugroţavanje 

sigurnosti, te da je na osnovu te prijave Posebno tuţilaštvo za visokotehnološki kriminal 

podnelo zahtev za prikupljanje potrebnih obaveštenja. „U okviru toga, obavljen je i 

informativni razgovor sa Majom Uzelac“, izjavio je Stamenković. Maja Uzelac potvrdila je da 

je bila na informativnom razgovoru u policiji. Ona je, meĎutim, demantovala da je taj 

razgovor imao bilo kakve veze sa govorom mrţnje protiv gej populacije. „Nisam optuţena za 

govor mrţnje protiv gej populacije i ceo slučaj nema nikakve veze sa tim. Klub koji sam 

pominjala u statusu na Twitter-u, slučajno je mesto okupljanja gej populacije.“ 

 

U medijima se moglo saznati da se konkretna poruka ticala polemike oko nastupa hrvatske 

novinarke, televizijske voditeljke i muzičarke Ide Prester u beogradskom klubu Apartman, za 

koji joj, po tvrdnjama same Ide Prester, ugovoreni honorar nije bio isplaćen u celosti. Ovaj 

slučaj pominjemo ne toliko zbog činjenice da je Maja Uzelac novinarka, budući da nema 

indicija da je ona društvenu mreţu u konkretnom slučaju koristila u funkciji novinarskog 

posla, već u sklopu šire debate koja se u Srbiji vodi o pitanjima odgovornosti za sadrţaje koji 

se objavljuju preko društvenih mreţa na Internetu. Ne ulazeći dublje u pitanje da li je u 

konkretnom slučaju postojala ozbiljna pretnja i da li je sigurnost vlasnika ili članova uprave 

kluba bila dovedena u pitanje, pada u oči da je Maja Uzelac na razgovor u policiju pozvana pet 

meseci nakon što se poruka pojavila na društvenoj mreţi, a da u čitavom tom periodu pretnja 

nije ni ponovljena, niti realizovana, što moţe biti indikativno u odnosu na njenu ozbiljnost. 

Ako bi se ipak prihvatilo da je pretnja bila ozbiljna, činjenica da tuţilaštvo i policija reaguju sa 

pet meseci zakašnjenja, moţe samo da zabrinjava. U Srbiji poslednjih godina, postoji nekoliko 

pravnosnaţnih osuĎujućih presuda kojima su izricane i zatvorske kazne za ugroţavanje 

sigurnosti pretnjama preko društvenih mreţa na Internetu, a najpoznatije su one koje su se 

ticale pretnji novinarki Brankici Stanković, nakon emitovanja serijala „Insajder“ koji se bavio 

voĎama ekstremnih navijačkih i desničarskih grupa. Čini se, meĎutim, da je pravosuĎe u 

dobroj meri zakazalo u suzbijanju govora mrţnje, kao još prisutnije pojave na Internetu. U 

jednom od prethodnih izveštaja, pisali smo o presudi protiv medija, donetoj po tuţbi zbog 

povrede zabrane govora mrţnje, pri čemu je u konkretnom slučaju sud našao da su izjave koje 



7 

 

podstiču diskriminaciju objavljivane u Interet izdanju dnevnih novina, u formi komentara 

čitalaca i utvrdio odgovornost medija za njih. Sami autori izjava koje podstiču diskriminaciju, 

mrţnju ili nasilje, po pravilu ostaju anonimni i nedostupni pravdi.  

 

2.3. Viši sud u Beogradu, prvostepenom presudom obavezao je medijsku kuću „B92“ da 

devojci iz okoline Pančeva naknadi štetu, zbog povrede časti i ugleda u iznosu od 500.000,00 

dinara, a u vezi sa emitovanim najavama istraţivačke emisije „Reakcija“ koja se bavila 

prostitucijom i trgovinom belim robljem. Kao najavu emisije, „Televizija B92“ prikazivala je 

snimak novinarke, autorke „Reakcije“, Radoslavke Despotović, kako pretraţuje na Internetu 

sajtove sa oglasima. Oglas za poslovnu pratnju, koji se video na ekranu, bio je opremljen 

fotografijom tuţilje. Tuţilja je tvrdila da nikada nije dala takav oglas ili se fotografisala za 

njega, a sud nije uvaţio činjenicu da je oglas bio postavljen na svima dostupnom Internet 

sajtu sa oglasima u periodu od punih godinu dana i da su ga i pre, ali i posle prikazivanja na 

„B92“, videle hiljade posetilaca sajta. „B92“ je, čim je upozoren da je fotografija kojom je 

oglas na Internetu bio opremljen, moguće zloupotrebljena, promenio najavu emisije, ali je 

sud ipak našao da „B92“, objavljujući spornu najavu emisije, nije postupio s duţnom 

novinarskom paţnjom.  „B92“ se na ovu presudu ţalio Apelacionom sudu u Beogradu. 

 

Konkretna presuda povlači za sobom čitav niz pitanja koja će, najmanje do odluke 

Apelacionog suda po ţalbi, ostati otvorena. Prvo, prvostepeni sud je, iako je našao da „B92“, 

objavljujući spornu najavu emisije, nije postupio s duţnom paţnjom, propustio da utvrdi koje 

bi radnje zadovoljile standard duţne paţnje u konkretnom slučaju. Naime, shodno Zakonu o 

javnom informisanju, za objavljivanje na televiziji fotografije koju je fotografisano lice 

namenilo javnosti, ne zahteva se posebna saglasnost fotografisanog. Ako bi prvostepena 

presuda bila potvrĎena, ispostavilo bi se da novinari ne smeju da se rukovode pretpostavkom 

da su fotografije koje prate oglase i reklamne poruke namenjene javnosti, već bi morali u 

svakom pojedinačnom slučaju da proveravaju i utvrĎuju da li je oglašivač bio ovlašćen da 

fotografiju koristi ili ne. Ako znamo da je u gradovima Srbije danas gotovo nemoguće snimiti 

bilo koji kadar u eksterijeru, a da oko kamere ne uhvati bilbord ili oglasni plakat sa nečijim 

likom, ovo shvatanje postaje krajnje ozbiljno. TakoĎe, Zakon o oglašavanju isključuje 

objektivnu odgovornost medija u slučaju kada objavi reklamu na kojoj se nalazi fotografija 

lica koje se nije saglasilo s tim da se njegova fotografija koristi u takve svrhe. Naime medij 

koji objavi takvu reklamu odgovara samo ukoliko ona nije bila uredno deklarisana od strane 

proizvoĎača, odnosno ako je znao ili je prema okolnostima slučaja morao znati da se 

objavljivanjem nekome moţe prouzrokovati šteta. Ako bi prvostepena presuda u slučaju B92 

bila potvrĎena, ispostavilo bi se da se od medija koji, radi ilustracije, prikaţe reklamu već 

objavljenu na drugom mestu, zahteva viši stepen paţnje, nego od medija koji je tu reklamu 

prethodno objavio kao prenosilac oglasne poruke, dakle uz novčanu naknadu. 

 



8 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Odbornici vladajuće većine u Skupštini opštine Ljig, kako prenosi dnevni list „Pravda“, 

doneli su, na sednici odrţanoj početkom septembra, odluku o ukidanju direktnih TV prenosa 

iz lokalne skupštine. Skupština opštine Ljig je ovakvu odluku donela na predlog Miodraga 

Starčevića Mikele, predsednika opštine i lokalnog lidera Socijalističke partije Srbije. On je 

predlog pravdao pribliţavanjem lokalnih izbora i mogućnošću da se govornica zloupotrebi za 

predizbornu kampanju. Sličnu odluku, Skupština opštine Ljig donosila je i pred ranije izbore. 

 

Članom 10. Zakona o javnom informisanju propisano je da organi lokalne samouprave, pa 

samim tim i skupštine opština, pa i sami odbornici u tim skupštinama, imaju obavezu da 

informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila. Smisao ove odredbe nije samo da obezbedi zaštitu novinara i 

redakcija od diskriminacije, tako što će im garantovati dostupnost informacija pod jednakim 

uslovima, već pre svega da obezbedi javnost informacija o radu institucija. Odluka Skupštine 

opštine Ljig, koliko god moţda bila doneta i iz dobrih namera, budući da je činjenica da se 

direktni prenosi skupštinskih sednica u Srbiji zloupotrebljavaju za potrebe političke 

propagande, posebno ukoliko javnost rada opštinske skupštine ne bude bila obezbeĎena na 

drugi, adekvatan način, bila bi u direktnoj suprotnosti sa odredbama Zakona o javnom 

informisanju. Odluka ukazuje na još jednu karakteristiku odnosa vlasti i medija u Srbiji. 

Naime, političari, po pravilu, nemaju poverenja u odluke samih medija o tome prenos koje 

konkretne sednice jeste od javnog interesa, a koje ne, pa se mediji, po pravilu, umesto da 

sami, vodeći računa o interesu javnosti i zahtevima svojih gledalaca, odlučuju o tome koju bi 

sednicu prenosili, a koju ne, dovode pred svršen čin. Posledica ovoga je opasna praksa, u 

kojoj, po pitanju otvorenosti institucija prema javnosti, umesto interesa same javnosti, 

odlučujuću reč imaju pojedinačni interesi političara zastupljenih u tim institucijama. 

 

2. Zakon o radiodifuziji, Zakon o elektronskim komunikacijama 

 

Direktor Republičke agencije za elektronske komunikacije (RATEL), Milan Janković, izjavio 

je da se poslednjih nekoliko meseci povećao broj radio-stanica koje rade bez dozvole, te da u 

Srbiji, u septembru 2011. godine, program piratski emituje 56 radio i televizijskih stanica. Po 



9 

 

Jankoviću, za njihovo gašenje je nadleţna inspekcija pri Ministarstvu kulture, informisanja i 

informacionog društva, koja bi, nakon brojnih najava, trebalo da počne da radi 19. septembra, 

budući da RATEL, osim kontrolnih mehanizama, nema inspekciju koja bi mogla da zabrani 

njihov rad. Janković je podsetio da RATEL ima dva merna centra, a kontrolori, Ministarstvu i 

Republičkoj radiodifuznoj agenciji (RRA), mogu samo da dostavljaju zapisnike o merenju, 

odnosno podatke da neki emiter radi bez dozvole. Ministarstvo je potvrdilo da je jedan 

inspektor imenovan i da će, ako na tu proceduru u meĎuvremenu ne bude upućena nijedna 

ţalba, početi da radi tokom septembra. Srboljub Bogdanović, portparol Republičke 

radiodifuzne agencije (RRA), izjavio je za dnevni list „Blic“, da administrativna procedura 

zabrane rada stanica, kojom ta agencija raspolaţe, ne moţe u svim situacijama biti u 

potpunosti delotvorna. „U jednom broju slučajeva je neophodno fizički onemogućiti 

prekršioca da emituje takav program oduzimanjem, odnosno onesposobljavanjem opreme, za 

šta RRA nema zakonska ovlašćenja“, istakao je Bogdanović. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da niko ne moţe da emituje radio ili televizijski 

program ukoliko mu prethodno Republička radiodifuzna agencija nije izdala dozvolu. 

Izuzetak je predviĎen jedino u odnosu na dve ustanove javnog radiodifuznog servisa, RTS i 

RTV, koje program emituju neposredno na osnovu Zakona. Zakonom o elektronskim 

komunikacijama predviĎeno je da, pri odreĎivanju uslova i načina korišćenja radio-

frekvencija za distribuciju i emitovanje medijskih sadrţaja, Republička agencija za 

elektronske komunikacije ostvaruje saradnju sa Republičkom radiodifuznom agencijom i to 

tako što dozvolu za korišćenje radio-frekvencija izdaje isključivo na zahtev RRA. MeĎutim, 

uprkos ovim odredbama, shodno nalazima RATEL-a, ukupno 56 radio i televizijskih stanica u 

Srbiji svoj program emituje i bez dozvole za emitovanje programa Republičke radiodifuzne 

agencije i bez dozvole za korišćenje radio-frekvencija Republičke agencije za elektronske 

komunikacije. Rešenja, koja u takvoj situaciji izdaju i RRA i RATEL, o zabrani emitovanja 

programa i zabrani neovlašćenog korišćenja radio-frekvencija, pokazala su se kao 

nedolotvorna, iz razloga što nisu praćena i merama prinude, koje bi se ogledale u plenidbi 

opreme za emitovanje. Mere inspekcijskog nadzora koje, izmeĎu ostalog obuhvataju i 

mogućnost oduzimanja opreme, Zakonom o elektronskim komunikacijama su stavljene u 

nadleţnost inspektora elektronskih komunikacija pri Ministarstvu kulture, informisanja i 

informacionog društva. Kašnjenje ministarstva u imenovanju inspektora, u dobroj meri 

onemogućilo je efikasnu borbu protiv radio piraterije, te ostavilo, pre svega komercijalne 

emitere, koji plaćaju zakonom propisane naknade, na milost i nemilost nelojalnoj 

konkurenciji radio pirata. Što je još gore, shodno saopštenju RATEL-a od 9. septembra ove 

godine, radio piraterija ugroţava i čitav niz sluţbi koje koriste radio komunikacije, meĎu 

njima i sluţbe nadleţne za bezbednost vazduhoplovnog saobraćaja. U meĎuvremenu su i 

tuţilaštva u jednom broju slučajeva pokretala krivične postupke protiv radio pirata, po 

pravilu za krivično delo neovlašćeno bavljenje odreĎenom delatnošću iz člana 353. Krivičnog 



10 

 

zakonika. Navedenom odredbom, naime, zaprećena je novčana kazna ili kazna zatvora u 

trajanju do dve godine, za svakoga ko se delatnošću, za čije obavljanje je po zakonu potrebna 

dozvola nadleţnog organa, bavi neovlašćeno. Ne postoje informacije o tome da je u nekom od 

pokrenutih krivičnih postupaka došlo do pravnosnaţnog presuĎenja. U takvoj situaciji, 

naţalost ne čudi, što se broj radio pirata, umesto da se smanjuje, povećava. 

 

3. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

 

3.1. Direktor „Pannon“ RTV, regionalne medijske kuće na maĎarskom jeziku sa sedištem u 

Subotici, Rudolf Mihok, smenjen je s poloţaja. Odluku o razrešenju donela je, na sednici 

odrţanoj 17. septembra, Skupština Fonda „Panonija“, na predlog Izvršnog odbora. 

Potpredsednik MaĎarskog nacionalnog saveta (MNT) i član Skupštine Fonda „Panonija“, 

Ferenc Ţoldos, u izjavi „MaĎar sou“, naveo je da je jedan od razloga, prekid televizijskog 

prenosa sa Palića 20. avgusta, sa centralnog obeleţavanja maĎarskog nacionalnog praznika 

posvećenog osnivaču drţave i prvom maĎarskom kralju Ištvanu. Inače, po Zakonu o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina, MaĎarski nacionalni savet je prošle godine 

postao suosnivač RTV „Pannon“, pa ima svoje predstavnike u rukovodećim telima. RTV 

„Pannon“, inače, ima regionalnu radijsku i lokalnu televizijsku dozvolu u Subotici.  

 

Ovo je drugi slučaj smene rukovodilaca u maĎarskim medijima u roku od samo nekoliko 

meseci. Početkom leta, smenjen je glavni urednik „MaĎar soa“, Čaba Presburger. MaĎarski 

nacionalni savet zamerio mu je što ne prati redovno rad najjače maĎarske stranke, Saveza 

vojvoĎanskih MaĎara, kao i to da ne šalje novinare da izveštavaju o aktivnostima predsednika 

Skupštine APV, Šandora Egerešija. MaĎarski nacionalni savet nije komentarisao smenu 

direktora RTV „Pannon“. Ono što je, meĎutim, interesantno, jeste činjenica da je „Pannon“ 

svojevremeno dobio dozvole za emitovanje kao komercijalni emiter, iako je njegov osnivač bio 

neprofitni Fond „Panonija“. Tokom 2010. godine, u skladu sa odredbama Zakona o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina, suosnivač RTV „Pannon“ postao je i Nacionalni 

savet maĎarske nacionalne manjine u Srbiji. Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih 

manjina predviĎeno je da nacionalni savet predstavlja nacionalnu manjinu u oblasti 

obrazovanja, kulture, obaveštavanja na jeziku nacionalne manjine i sluţbene upotrebe jezika i 

pisma, učestvuje u procesu odlučivanja ili odlučuje o pitanjima iz tih oblasti i osniva 

ustanove, privredna društva i druge organizacije iz ovih oblasti. Sredstva za finansiranje rada 

nacionalnih saveta obezbeĎuju se prevashodno iz budţeta, mada se nacionalni saveti mogu 

finansirati i iz donacija i drugih prihoda. U medijskoj oblasti, Zakon predviĎa da nacionalni 

savet moţe, samostalno ili zajedno sa drugim pravnim licem, osnivati ustanove i privredna 

društva za obavljanje novinsko-izdavačke i radio-televizijske delatnosti, štampanja i 

reprodukcije snimljenih medija i vršiti prava i obaveze osnivača. TakoĎe, republika, 



11 

 

autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave kao osnivač javnih preduzeća i 

ustanova u oblasti javnog informisanja koje u celini ili preteţno vrše informisanje na jeziku 

nacionalne manjine, mogu u sporazumu sa nacionalnim savetom u celini ili delimično preneti 

osnivačka prava na nacionalni savet. Po prvom od ova dva osnova, Nacionalni savet maĎarske 

nacionalne manjine u Srbiji postao je suosnivač RTV „Pannon“, a po drugom, osnivač 

pomenutog dnevnog lista „MaĎar so“. Smene direktora RTV „Pannon“ i glavnog i odgovornog 

urednika „MaĎar soa“ par meseci ranije, čine očiglednim da je rešenje Zakona o nacionalnim 

savetima nacionalnih manjina, kojim je savetima omogućeno da upravljaju manjinskim 

medijima, u potpunosti zanemarilo mehanizme zaštite rukovodećih struktura i redakcija 

takvih medija, posebno imajući u vidu njihovo finansiranje preteţno iz budţetskih sredstava, 

a sve budući da praksa pokazuje da su moguće i da se dešavaju situacije u kojima se vršenje 

osnivačkih prava zloupotrebljava i stavlja u funkciju interesa, ne manjinske zajednice u celini, 

već političkih partija koje ostvare većinu u samom nacionalnom savetu. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvojila 

nijedan specifično medijski propis. Usvojeni su, meĎutim, novi Zakon o parničnom postupku 

i Zakonik o krivičnom postupku, koji će početi da se primenjuju 2012, odnosno 2013. godine, 

u skladu sa kojima će se voditi i sudski postupci koji se odnose na zaštitu prava na slobodu 

izraţavanja. Zakon o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima, koji 

takoĎe ima odreĎene implikacije na medijski sektor i dalje čeka na usvajanje. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1.  Srpska napredna stranka zatraţila je od Republičke radiodifuzne agencije (RRA) 

suspenziju člana Saveta RRA, Gordane Suše, zbog, kako su ocenili, neadekvatnih komentara o 

toj stranci. Za naprednjake je sporan nastup Gordane Suše na televiziji, 12. septembra ove 

godine, tokom koga je, kako se navodi u saopštenju SNS-a, ona sa nipodaštavanjem i 

prezirom govorila o ovoj stranci. SNS smatra da se nameće pitanje kredibilnosti svih članova 



12 

 

Saveta i tvrdi da je ova stranka spremna da pokrene postupak za razrešenje svih članova 

Saveta. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da niko nema pravo da na bilo koji način utiče na rad 

članova Saveta, niti su članovi Saveta duţni da poštuju bilo čije instrukcije u vezi sa svojim 

radom, izuzev odluka nadleţnog suda donetih u postupku sudske kontrole rada Saveta. 

TakoĎe, predviĎeno je da članu Saveta funkcija moţe prestati samo iz razloga i u postupku 

predviĎenom Zakonom o radiodifuziji. Zakon izričito predviĎa da razlog za razrešenje člana 

Saveta ne moţe biti političko ili drugo uverenje člana Saveta. Podsetimo, Srpska napredna 

stranka i ranije je imala ispade koji su se ticali članova nezavisnih regulatornih tela ili 

rukovodilaca javnog servisa. Tako je lider te stranke, Tomislav Nikolić, u intervjuu 

objavljenom u dnevnom listu „Press“ 24. jula ove godine, najavio da će, ako njegova stranka 

doĎe na vlast u Srbiji na predstojećim parlamentarnim izborima, „isto veče“ smeniti 

Aleksandra Tijanića, generalnog direktora Radio televizije Srbija. Izjave i saopštenja koja iz 

ove stranke dolaze u poslednje vreme, nastavljaju da pokazuju zabrinjavajuću dozu 

nerazumevanja za nezavisnu regulaciju radija i televizije u Srbiji, kao i za nezavisnost 

ustanova javnih radiodifuznih servisa i ambicije za pozicije, kako u nezavisnom regulatornom 

telu, tako i na rukovodećim mestima u javnom servisu.  

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

2.1. Predsednik Upravnog odbora i direktor Republičke agencije za elektronske 

komunikacije, prof. dr Jovan Radunović i dr Milan Janković, prezentovali su 14. septembra 

Odboru za saobraćaj i veze Narodne skupštine Izveštaj o radu Republičke agencije za 

elektronske komunikacije za 2010. godinu. Članovi Odbora su razmotrili Godišnji izveštaj i 

utvrdili Predlog zaključaka koji su uputili Narodnoj skupštini na razmatranje i usvajanje. Do 

zaključenja ovog izveštaja, Skupština nije usvojila predloţeni zaključak. U izveštaju se navodi 

da je RATEL prošle godine doneo 151 rešenje o zabrani rada radio stanica koje neovlašćeno 

koriste frekvencije, pokrenuto je 76 prekršajnih postupaka i doneto 98 zaključaka o dozvoli 

prinudnog izvršenja odluka.  

 

O problemima sa kojima se RATEL suočava u odnosu na radio pirateriju i neovlašćeno 

korišćenje frekvencija, pisali smo u delu ovog izveštaja koji se bavi implementacijom Zakona 

o radiodifuziji i Zakona o elektronskim komunikacijama. Zakonom o elektronskim 

komunikacijama predviĎeno je da Upravni odbor RATEL-a podnosi Narodnoj skupštini 

godišnji izveštaj o radu Agencije, koji naročito sadrţi podatke o stanju trţišta elektronskih 

komunikacija u Srbiji, podatke o ispunjavanju ciljeva i zadataka utvrĎenih godišnjim planom 

rada Agencije, a naročito o ostvarivanju strategije razvoja elektronskih komunikacija, doneti 



13 

 

finansijski plan, finansijske izveštaje i izveštaje revizora, kao i druge podatke od značaja za 

sprovoĎenje Zakona o elektronskim komunikacijama. Godišnji izveštaj za prethodnu 

kalendarsku godinu, podnosi se najkasnije do kraja drugog tromesečja tekuće godine. 

Agencija je duţna, da pored dostavljanja Narodnoj skupštini, izveštaje objavljuje i na svojoj 

Internet stranici. Ovi izveštaji, datirani sa 24. junom, jesu objavljeni na Internet stranici 

Agencije. Iz izveštaja, izmeĎu ostalog, proizilazi da je RATEL u 2010. godini zabeleţio suficit 

od gotovo milijardu i dvestapedeset milona dinara. Ono što se iz objavljenog izveštaja, 

meĎutim, ne vidi, jesu podaci o stanju trţišta elektronskih komunikacija u Srbiji za 2010. 

godinu. Izveštaj se, naime, poziva na ranije objavljene podatke za 2009. godinu, dok se u 

odnosu na 2010. navodi jedino da je analiza započeta. Uz uvaţavanje činjenice da je ovo prvi 

godišnji izveštaj koji se podnosi po Zakonu o elektronskim komunikacijama iz 2010. godine, 

te da je RATEL-u moguće potrebno dodatno vreme kako bi zadovoljio zahteve još uvek 

relativno novog Zakona, mora se primetiti da izveštaj ipak ne zadovoljava očekivanja koja su 

u tom smislu postojala. 

 

3. SAVET ZA ŠTAMPU  

 

Komisija za ţalbe Saveta za štampu, prvog nezavisnog samoregulatornog tela za štampane 

medije u Srbiji, počela je da prima ţalbe 15. septembra. Podsećamo, Sаvet zа štаmpu, kao 

nezаvisno, sаmoregulаtorno telo koje okupljа izdаvаče, vlаsnike štаmpаnih medijа i 

profesionаlne novinаre, osnovаn je još 2009. godine kako bi prаtio poštovаnje Kodeksа 

novinаrа Srbije u štаmpаnim medijimа i rešаvаo ţаlbe pojedinаcа i institucijа nа sаdrţаje 

štаmpаnih medijа. Savet je nadleţan da odlučuje po ţalbama protiv dnevnih i nedeljnih 

novina čiji tiraţi predstavljaju oko 85 odsto ukupnog tiraţa svih dnevnih i nedeljnih novina u 

Srbiji. Od dnevnih novina, to su „Alo“, „Blic“, „Večernje novosti“, „Dnevnik“, „Danas“, 

„Politika“, „Press“, „24 sata“, „Sportski ţurnal“ i „Sport“, a od magazina „Vreme“, „NIN“ i 

veliki broj drugih. Članovi Komisije za ţalbe Saveta za štampu su predstavnici Asocijacije 

medija, Filip Švarm, Nebojša Spaić i Aleksandar Đivuljskij, predstavnik Lokal presa, Stojan 

Marković, predstavnici NUNS-a, Tamara Skrozza i Slaviša Lekić, predstavnici UNS-a, Ljiljana 

Smajlović i Petar Jeremić i predstavnici javnosti, Zoran Ivošević, Boţo Prelević i Miljenko 

Dereta. Saopšteno je i da je prva sednica Komisije za ţalbe Saveta za štampu odrţana 29. 

septembra, kako bi se razmotrile ţalbe pristigle od kada je Savet zvanično počeo da ih prima. 

Razmatrane su dve ţalbe graĎana na pisanje dnevnih listova, od kojih je jedna odbačena, jer 

se Komisija oglasila nenadleţnom da novinama sugeriše da ne treba da objave tekst koji su 

najavile, što je dopisom traţeno. U drugom slučaju, Komisija je odlučila da sačeka odgovor 

dnevnog lista na čiji tekst je podneta ţalba zbog otkrivanja identiteta ţrtve nasilja u porodici. 

Novine za odgovor imaju sedam dana, a članovi Komisije će se odmah potom izjasniti da li je 

objavljivanjem osporenog sadrţaja prekršen Kodeks novinara. 

 



14 

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

Vlada Republike Srbije usvojila je na telefonskoj sednici 28. septembra 2011. godine 

Strategiju razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine, potvrdila je 

Dragana Milićević-Milutinović, pomoćnica ministra kulture, informisanja i informacionog 

društva zaduţena za medije. Dragana Milićević-Milutinović izjavila je da je Vlada prihvatila 

one primedbe Evropske komisije za koje je smatrala da je bitno da se naĎu u Strategiji. 

„Primedbe nisu bile suštinske, pre bi se moglo reći da je reč o preciznijim definisanjima. 

Najvaţniji segment Strategije je da se drţava povlači iz svih medija u roku od dve godine“, 

izjavila je Milićević-Milutinović za „Večernje novosti“. Primedba Evropske komisije koja se 

odnosila na formiranje šest regionalnih javnih servisa, nije uvaţena. Pomoćnica ministra 

rekla je da će ovi servisi biti osnovani, jer drţava ne sme da dozvoli da graĎani ostanu bez 

medija koji ih informišu o regionu.  

 

Usvajanjem Medijske strategije okončan je mukotrpan proces iniciran zahtevima medijskih i 

novinarskih udruţenja nakon usvajanja izmena i dopuna Zakona o javnom informisanju u 

leto 2009. godine. Nijedno od udruţenja nije, meĎutim, u potpunosti zadovoljno tekstom 

Strategije, a najglasnije primedbe stavljene su na njen deo kojim se predviĎa formiranje 

regionalnih javnih servisa. Pred samo usvajanje Strategije i Evropska komisija ukazala je na 

delove koje smatra posebno problematičnim. Prvo, Evropska komisija zabrinuta je da 

regionalni javni servisi neće biti finansijski odrţivi i ukazala je da su postojali alternativni 

načini da se potraţnja za regionalnim programima od javnog interesa zadovolji, što su 

uostalom tvrdila i medijska i novinarska udruţenja. TakoĎe, Evropska komisija navodi da se 

medijima u drţavnom vlasništvu mora, ili obezbediti ureĎivačka i finansijska nezavisnost, ili 

oni moraju biti privatizovani, te ukazuje da je način na koji će se ovo realizovati morao u 

Strategiji da bude detaljnije razraĎen, uključujući i organizacione aspekte i preciznija pravila 

o drţavnoj pomoći, kako bi se isključila mogućnost uticaja na medijske sadrţaje. Evropska 

Komisija, takoĎe, je ukazala da je bilo nephodno predvideti jasna pravila za drţavno 

oglašavanje, tim pre što su izvori finansiranja medija u Srbiji koncentrisani u rukama malog 

broja učesnika, i predvideti primenu pravila o zaštiti konkurencije, kako bi se koncentracija 

marketinških budţeta i njihova distribucija na način koji moţe da rezultira zloupotrebom 

dominantnog poloţaja i uticajem na profesionalni i finansijski integritet medija, sprečila. 

Komisija je posebno problematičnom smatrala mogućnost da se mediji nacionalnih saveta 

nacionalnih manjina finansiraju iz budţeta, a zbog političke prirode nacionalnih saveta i 

mogućih uticaja na ureĎivanje takvih medija. TakoĎe, Komisija je ukazala da dva aspekta koja 



15 

 

se tiču digitalizacije, nisu uopšte pomenuta. Prvo, ko će finansirati digitalizaciju, i drugo, 

drţava je propustila da se obaveţe da će proces digitalizacije sprovoditi u konsultacijama sa 

svima koji učestvuju u ovom procesu, kao i sa javnošću. Sam tekst Strategije objavljen je u 

Sluţbenom glasniku Republike Srbije, broj 75/2011 od 7. oktobra 2011. godine. 

 

5.  SAVET ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE 

 

Savet za borbu protiv korupcije predstavio je krajem septembra svoj Izveštaj o pritiscima i 

kontroli medija u Srbiji. Savet zaključuje da se iz podataka koje je prikupio moţe zaključiti da 

se nad medijima u Srbiji vrši snaţan pritisak i da je nad njima uspostavljena potpuna 

kontrola. „Više ne postoji medij iz kojeg graĎani mogu da dobiju potpune i objektivne 

informacije, jer pod snaţnim pritiskom političkih krugova mediji prećutkuju dogaĎaje ili o 

njima izveštavaju selektivno i nepotpuno“, navodi se u zaključku. Kao tri osnovna problema 

medija u Srbiji, navode se netransparentnost medijskog vlasništva, ekonomski uticaj drţavnih 

institucija na rad medija, kao i problem RTS-a, koji umesto uloge javnog servisa, ima ulogu 

servisa političkih stranaka i vladajućih elita. Navedeni problemi za posledicu imaju 

zatvorenost medija za probleme sa kojima je Srbija suočena, pa i za problem korupcije. Po 

nalaţenju Saveta, pravi vlasnici 18 od 30 najznačajnijih medija u Srbiji nisu poznati domaćoj 

javnosti, zbog prisustva of-šor kompanija u vlasničkim strukturama. TakoĎe, po nalaţenju 

Saveta, gotovo četvrtina novca na trţištu oglašavanja u Srbiji potiče od drţavnih institucija i 

javnih preduzeća. Po nalaţenju Saveta, drţava, zapravo, upumpavanjem novca u medije, utiče 

na način izveštavanja i ureĎivačku politiku, na način kojim se ostvaruje lična i partijska 

promocija. Savet ovo dovodi u vezu sa odsustvom analitičkih i istraţivačkih sadrţaja u 

medijima koji bi se bavili poslovanjem drţavnih institucija i javnih preduzeća velikih 

oglašivača. Izveštaj nabraja i druge modele, mimo oglašavanja, kojima mediji ostvaruju 

prihode na teret budţeta, kao što su angaţovanje medija za usluge istraţivanja, pretplata za 

usluge novinskih agencija, ugovore o uslugama medijskog praćenja aktivnosti pojedinih 

drţavnih organa. RTS-u se u izveštaju prigovara netransparentnih procedura u kojima se 

dodeljuju ugovori i primena nejednakih uslova poslovanja na iste poslove sa nezavisnim 

produkcijama. Savet je analizirao i rad Republičke radiodifuzne agencije (RRA) i konstatovao 

da se na nju vrši „veoma veliki pritisak“ i da je radila pod stalnim uticajem političkih partija. 

 

Izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije izazvao je brojne kontroverze, a posebno je 

simptomatično ukazivanje same predsednice Saveta, Verice Barać, da činjenica da najveći 

broj medija prećutkuje izveštaj ili prenosi samo šture izvode iz njega, praktično potvrĎuje 

njegove nalaze. Nesporno je da bi Izveštaj mogao da predstavlja osnovu za razmatranje 

prepreka slobodi medija i stvaranju demokratske javnosti u Srbiji. On, meĎutim, ima i 

ozbiljne nedostatke. Prećutkivanje izveštaja ili prenošenje samo šturih izvoda iz njega u 



16 

 

medijima, onemogućava javnu debatu, ne samo o onome dobrom u izveštaju, već i o njegovim 

nedostacima. Dobro je svakako to što izveštaj ukazuje i u jednom delu i dokumentuje, 

mehanizme ostvarivanja uticaja na medije i što prepoznaje čitav niz ozbiljnih problema. 

Nedostatak je što se iz izveštaja zapravo ne vidi koje standarde Savet zagovara u odnosu na 

transparentnost medijskog vlasništva. Nedostatak je, takoĎe, što se pitanje zaštite 

konkurencije i očuvanja medijskog pluralizma svodi isključivo na pitanje nedozvoljene 

medijske koncentracije, a da se apsolutno zanemaruju i restriktivni sporazumi i zloupotreba 

dominantnog poloţaja. Tako se, na primer, preporučuje da Komisija za zaštitu konkurencije 

prati medijske koncentracije, ali se ne preporučuju sektorske analize trţišta oglašavanja ili 

trţišta distribucije medijskih sadrţaja, iako bi takve sektorske analize bile primerenije 

problemima na koje se u izveštaju ukazuje. TakoĎe, drţavno finansiranje medija uopšte se ne 

analizira iz aspekta propisa o kontroli drţavne pomoći. Na posletku, moţda najbolja stvar je 

što objavljivanje Izveštaja koincidira sa usvajanjem Medijske strategije. Ova činjenica 

omogućava nam da u svetlu problema na koje Izveštaj ukazuje, vrednujemo i rešenja koje 

predlaţe Strategija i evaluiramo njihovu implementaciju.    

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U organizaciji Agencije za elektronske medije i Agencije za elektronske komunikacije i 

poštansku delatnost Crne Gore, u Budvi je 27. i 28. septembra odrţan prvi tehnički sastanak i 

sastanak Izvršnog odbora Projekta SEE Digi.TV. Cilj projekta, koji se realizuje pod okriljem 

Transnacionalnog programa saradnje drţava jugoistočne Evrope za period 2007 - 2013 (SEE 

Transnational Cooperation Programme 2007-2013), a finansira se uz podršku EU 

strukturalnih fondova ERDF, IPA i ENPI, je harmonizacija pravnog, ekonomskog i tehničkog 

aspekta digitalizacije, kao i okvira koji treba da obezbedi kvalitetno informisanje potrošača i 

zaštitu njihovih interesa u ovom procesu. Projekat obuhvata Sloveniju, Italiju, Austriju, 

MaĎarsku, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Albaniju. Iz 

Srbije, u projekat je uključena Republička radiodifuzna agencija. U toku sastanka u Budvi, 

predstavnici regulatornih tela i njihovih partnerskih organizacija, posebnu paţnju posvetili su 

ključnim projektnim segmentima u okviru kojih će biti analizirano postojeće stanje i 

formulisane preporuke za unapreĎenje pravnog, tehničkog i ekonomskog okvira od značaja za 

uspešno sprovoĎenje procesa digitalizacije TV emitovanja. Razgovarano je i o pitanjima i 

rešenjima koja bi trebalo da omoguće blagovremeno i kvalitetno informisanje i upoznavanje 

gledalaca i potrošača sa svim relevatnim aspektima ovog procesa. Do sledećeg sastanka, 

planiranog za novembar, biće pripremljene prve verzije dokumenata koji će sluţiti kao osnova 

za dalji rad i organizovanje stručnih i javnih rasprava, kako na nacionalnom, tako i na 

regionalnom planu. 



17 

 

 

Cilj ovog projekta je da uspostavi platformu za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje 

u regionu i na taj način ubrza tranziciju i doprinese razvoju efikasnijih tehnologija, unapredi 

harmonizaciju pravnog i tehničkog okvira sa postojećom u Evropskoj uniji kako bi se izbegla 

fragmentacija trţišta, razvije regionalni predlog za optimalno korišćenje osloboĎenog spektra 

za širokopojasne usluge i unapredi upravljanje digitalnom dividendom. Ono što, meĎutim, 

pada u oči jeste da, za razliku od nekih drugih zemalja u regionu, koje su u projektu 

zastupljene preko i regulatornih tela za medije i regulatornih tela za elektronske 

komunikacije  (Hrvatska, Crna Gora), ili preko jedinstvenog regulatora za obe ove oblasti 

(Bosna i Hercegovina, Italija), Srbiju u projektu predstavlja samo Republička radiodifuzna 

agencija. Ovo, logično, otvara pitanje i nadleţnosti i kapaciteta u odnosu na projektovane 

ciljeve, a posebno onaj deo tih ciljeva koji je, u Srbiji, u nadleţnosti Republičke agencije za 

elektronske komunikacije. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Odsustvo jasne strategije drţave po pitanju privatizacije medija pokazuje sve svoje loše 

posledice u slučaju Radio Sombora. Iako je privatizacija u ovom mediju poništena pre više od 

tri godine, te od tada Radio Somborom ponovo upravlja drţava, preko zastupnika kapitala 

koga imenuje Agencija za privatizaciju, nakon smene prethodne zastupnice, izgleda da niko 

više ne ţeli da se prihvati njenog posla. Viorika Blaţin iz Zrenjanina, koju je Agencija 

postavila na ovo mesto, kako prenosi „Dnevnik“, po svemu sudeći je odustala od „nemoguće 

misije“ spasavanja ovog lokalnog elektronskog glasila. Podsetimo, medij je tokom godine 

dobio pomoć i lokalne samouprave, ali i pokrajine i republike kroz finansiranje projekata koji 

se odnose na informisanje na jezicima nacionalnih manjina. Radio Sombor na taj način 

praktično ostaje bez rukovodstva i suočen sa nelojalnom konkurencijom tri piratska radija u 

svojoj zoni pokrivanja. 

 

U slučaju „Novosti“, koji smo takoĎe pratili u svojim izveštajima, većinski vlasnik Milan Beko, 

još uvek nije obavestio Komisiju za hartije od vrednosti da li će dati ponudu za preuzimanje 

preostalih akcija ili nalog za prodaju udela u toj medijskoj kompaniji. Podsetimo, Komisija za 

hartije od vrednosti je 23. juna donela rešenje kojim je utvrdila da je Beko preko tri povezane 

firme registrovane u inostranstvu, Ardos, Trimaks i Karamat, kupio 62,4 odsto akcija 

„Novosti“ i da nije ispunio zakonsku obavezu da da ponudu za preuzimanje preostalih akcija. 

Naloţeno mu je da u roku od tri meseca da ponudu za preuzimanje akcija od manjinskih 

akcionara „Novosti“ ili da proda vlasnički udeo od 25 odsto akcija i taj rok je istekao krajem 

septembra. Dok pitanje vlasništva u „Novostima“ ne bude regulisano, upravljačka prava 



18 

 

Ardosu, Trimaksu i Karamatu u „Novostima“ su ograničena, čime je kreirana situacija u kojoj 

najviše glasova u organima kompanije ima drţava sa 29,5 odsto akcija. U vlasništvu „Novosti“ 

učestvuje još i takoĎe drţavni Fond PIO sa 7,15 odsto i mali akcionari sa 0,92 odsto. 

Podsetimo, mediji su ranije preneli da je Milan Beko, „Novosti“ preuzeo sredstvima koja je 

obezbedila nemačka WAZ-Mediengruppe. Komisija za zaštitu konkurencije nije, meĎutim, 

WAZ-u izdala dozvolu za preuzimanje „Novosti“ i prekinula je postupak odlučivanja o toj 

koncentraciji do odluke Upravnog suda Srbije u sporu koji je WAZ pokrenuo. Upravni sud 

Srbije saopštio je, 27. septembra, da je odbacio ovu tuţbu, te se moţe očekivati da će Komisija 

za zaštitu konkurencije sada nastaviti postupak.  

 

U meĎuvremenu, neprivatizovani mediji ostaju izloţeni pritiscima lokalnih političkih 

moćnika. O razmerama ovakvih pritisaka svedoči nesvakidašnji slučaj iz Leskovca, u kome su 

se i novinari komercijalnih medija solidarisali sa kolegama iz javnog preduzeća „Radio 

Leskovac“ i početkom septembra svi zajedno demonstrativno napustili konferenciju za 

novinare opozicione Srpske radikalne stranke, kada je njihov odbornik, Miodrag Jovanović, 

počeo da kritikuje ureĎivačku politiku lokalnog javnog medija. Novinar „TV Leskovac“, 

Dragan Marinković, izjavio je za dnevni list „Blic“, da skoro svakodnevno prima pozive 

mnogih političara, koji putem razgovora, a ponekad i pretnji, pokušavaju, zapravo, da ureĎuju 

vesti i priloge na televiziji. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Politička volja za promene u medijskom sektoru u Srbiji, kao što smo više puta ukazali u 

svojim ranijim izveštajima, bila je, ako ne u više od dve godine, koliko je trajao proces 

donošenja Medijske strategije, ono svakako u poslednjih nekoliko meseci, tokom kojih je ovaj 

akt postao i svojevrstan uslov da Srbija dobije status kandidata za članstvo u Evropskoj uniji, 

ograničena na samo donošenje Strategije. Ovo je dovelo do apsolutnog zanemarivanja 

problema u implementaciji propisa koji su već na snazi, koji su ostavljeni da čekaju svoje 

rešenje u periodu nakon usvajanja Strategije. Nakon što je Medijska strategija napokon 

usvojena, za očekivati je da se više paţnje posveti i svakodnevnim izazovima sa kojima se 

mediji i novinari u Srbiji suočavaju, kao što su pretnje i pritsci kojima se ograničava slobodan 

protok ideja, informacija i mišljenja, ili praksa sudova u postupcima koji se pokreću protiv 

medija, koja i dalje nije usaglašena sa praksom Evropskog suda za ljudska prava u primeni 

člana 10 Evropske konvencije. TakoĎe je za očekivati da se više paţnje posveti i nedopustivo 

blagoj kaznenoj politici u odnosu na pretnje i fizičke napade kojima su novinari izloţeni. Ovo, 

naţalost, nisu jedini problemi. Podsećamo da je pred Narodnom skupštinom već predlog 

izmena i dopuna Zakona o autorskom i srodnim pravima, usvojenog u decembru 2009. 



19 

 

godine, a da još nisu rešeni ni tarifni sporovi koji se tiču tarifa naknada, pre svega za muzička 

prava, koje mediji i dalje plaćaju po daleko nepovoljnijem reţimu ustanovljenom još starim 

zakonom iz 2004. godine. O implementaciji Zakona o elektronskim komunikacijama i borbi 

protiv radio pirata, da i ne govorimo. Strategija jeste bila od izuzetne vaţnosti za medijski 

sektor u Srbiji. Dobra je stvar što je ona napokon usvojena i što su medijska udruţenja, 

teškom mukom i kroz dugotrajna natezanja sa vlašću, uspela da se izbore, ako ne za sve, ono 

makar za deo svojih zahteva. Usaglašavanje Strategije je, meĎutim, imalo i tu negativnu 

posledicu da su sve druge aktivnosti usmerene ka poboljšanju poloţaja struke, koje su mogle 

da se odvijaju paralelno, stajale i čekale. Medijska udruţenja bi sada morala, paralelno sa 

insistiranjem na implementaciji Strategije, da svoju paţnju da usmere i na ta pitanja. Merom 

u kojoj će sama Strategija u tome pomoći i generalnom analizom pojedinih rešenja koja su 

Strategijom ponuĎena, detaljnije ćemo se baviti u svom narednom izveštaju. 

 


